Veel opleidingen afgerond in april en mei: van ski- en snowboardbegeleiders tot zelfstandig leraren

De afgelopen weken zijn op verschillende locaties ski- en snowboardopleidingen afgerond, zowel niveau 2- als niveau 3-opleidingen. Dit vond plaats in de indoorhallen van Nederland, maar ook in Oostenrijk en Frankrijk. Beide opleidingen hebben een intensief programma, waarbij de deelnemers hard hebben gewerkt om alle kennis en vaardigheden binnen korte tijd eigen te maken. Dit leverde mooie resultaten op met veel groei, zowel op eigenvaardigheid en lesgeefvaardigheid, als op persoonlijk vlak. Zoals één van de cursisten zei: “De opleidingen van de NSkiV zijn een feestje. De opleiders zijn kundig, menselijk en betrokken: ik ga er goed op en gun iedereen diezelfde leerervaringen”. We vertellen jullie graag over de afgelopen opleidingen en de ervaringen!

De start van je carrière als ski- en snowboardleraar

De niveau 2-opleidingen zijn de start van de snowboard- en skileraren, waar je wordt opgeleid tot ski- of snowboardbegeleider. Tijdens de opleiding ga je meestal drie dagen volle bak aan de slag in de indoorhal (kan ook op de outdoorbaan of de rolbaan) om de kneepjes van het vak te leren. Je leert onder andere de basisprincipes van de sport en werkt aan je eigenvaardigheid. Daarnaast krijg je ook een stukje les- en leidinggeven, oftewel wat leer je de klant aan en hoe leer je dat aan. Ook onderwerpen zoals materiaal, veiligheid en blessurepreventie komen aan bod. Het is dus een vol programma, waarbij je in de praktijk aan de slag gaat en online theorie leert via een e-learning. Na het leren staan de examens op de planning, waarbij je getoetst wordt op je eigenvaardigheid, het lesgeven en in de theorie. Tijdens de eigenvaardigheid en het lesgeven komt een bondsopleider het examen gezamenlijk met de opleider afnemen en dat maakt het ook extra spannend, want je moet presteren op dat moment.

De afgelopen niveau 2-opleidingen

SnowWorld Rucphen en SnowWorld Terneuzen hebben afgelopen maand de niveau 2-opleiding aangeboden voor zowel snowboarders als skiërs. Ook hebben Ski Discovery en SKI Experience de ski-opleiding afgerond. SKI Experience heeft dit zelfs gedaan in de bergen, tijdens de Dutchweek in Val Thorens.

De opleidingen van SnowWorld Terneuzen en Rucphen in de indoorhal

De SnowWorld-locaties in Rucphen en Terneuzen geven sinds dit seizoen twee keer per jaar de niveau 2-opleidingen. Aan de afgelopen opleiding deden zowel medewerkers van SnowWorld, als externen uit de regio mee. Dit waren vooral snowboarders die vaak in de hal boarden en graag willen lesgeven. De opleider van Terneuzen gaf aan dat het altijd even spannend is of iedereen wel meekomt tijdens de opleiding. “Gelukkig zat iedereen na dag twee goed op schema!”. Deze superleuke en gemotiveerde groep, met ver uiteenlopende achtergronden, heeft dan ook mooie resultaten behaald.

De opleiding van SkiDiscovery op de rolbaan

Ook hier kreeg de opleider een gevarieerde groep, met een combinatie van jongere en minder jonge deelnemers. Typerend voor deze groep was hoe ze de opleiding stuk voor stuk serieus namen én dat ze zich snel ontspannen voelden om elkaar feedback te geven. Zo ontstond al tijdens de eerste opleidingsdag een positieve ‘samen leren’-sfeer, wat ongetwijfeld heeft bijgedragen aan de bijzondere leerresultaten. Na het lesgeefexamen zei een van de deelnemers: “Volgens mij ging het gewoon goed! Ik had veel meer rust en contact met de deelnemers”. Dat is positief!

De opleiding van SKI Experience in de sneeuw

Tijdens de Dutchweek vol met gezelligheid deden tien cursisten mee aan een serieuze opleiding tot skibegeleider. Deze groep met uiteenlopende leeftijden en basisniveaus heeft deze week met veel plezier hard gewerkt. Tijdens de goede ‘ski-uren’ hebben zij op de piste gestaan (van 9:00 tot 13:00 uur) om alles onder de knie te krijgen. In drie dagen zag de opleider iedereen grote sprongen maken. Ook hier viel op dat ze niet alleen leerden lesgeven en de eigen vaardigheid verbeterden, maar dat ze ook persoonlijke groei doormaakten. Kortom, ook dit was een topweek.

Doorgroeien tot zelfstandig skileraar!

Afgelopen week was in Kaprun de niveau 3-opleiding van Alpine Sports hard aan het werk. De deelnemers werden opgeleid van begeleider tot zelfstandig skileraar. Dat is een grote stap, want er komt veel verantwoordelijkheid bij kijken en dat vereist meer kennis en vaardigheden. Om dit te leren heeft de groep, bestaande uit een jonge groep waarvan een deel uit het wedstrijdteam komt, veel uren gemaakt. Voorafgaand aan de sneeuwweek hebben de cursisten twee opleidingsdagen in Nederland gehad: bij Outdoor Valley op de outdoorbaan en bij Alpine Sports op de rolbaan. Daarna is de groep vertrokken naar de sneeuw, waar de opleider een bijzondere week heeft meegemaakt met enthousiaste cursisten: “supergaaf om zo’n jonge groep zo gemotiveerd te zien”. Met een hoop nieuwe ervaringen op zak is de groep weer veilig terug in Nederland, waar ze als kwalitatief kundige leraren aan de slag kunnen gaan om enthousiaste wintersporters deze sport te leren!

Gefeliciteerd allemaal!

We feliciteren alle deelnemers graag met het behalen van de mooie resultaten! Het is mooi om te zien dat het harde werk heeft geleid tot groei op veel vlakken.

Wil jij ook de start maken of doorgroeien tot ski- of snowboardleraar?

Dat kan, want de opleidingen gaan de komende periode gewoon door. Bekijk hier de planning en start jouw carrière tot ski- of snowboardleraar!

Op de hoogte blijven van de Nederlandse Ski Vereniging? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Official partners
Championship venues